To top
28 apr

10 Tips voor een goede profielfoto op LinkedIn

LinkedIn is en blijft een waanzinnig interessant social network voor zakelijke doeleinden. Niet alleen is het je digitale rolodex, maar je kunt er – mits je het platform actief en met beleid gebruikt – bouwen aan je autoriteit als professional, leads mee genereren en nieuwe samenwerkingspartners vinden. In februari van dit jaar hadden bijna 4,5 miljoen Nederlanders een profiel op LinkedIn. Maar wat me opvalt, is dat veel mensen geen of een slechte profielfoto hebben. Een gemiste kans!

Het belang van een goede profielfoto

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het is een cliché, maar daarom niet minder waar. Als je jezelf wilt profileren als professional, dan hoort daar ook een professionele foto bij. Voordat mensen zaken met je doen, zullen ze vaak eerst een rondje Googelen en de kans is groot dat ze dan op je LinkedIn profiel terechtkomen. En zeg nou heel eerlijk: je wilt toch ook zien met wie je zaken doet? Uit onderzoek blijkt bovendien dat mensen iemand mét een profielfoto op LinkedIn eerder vertrouwen dan iemand zonder profielfoto.

 

Geen vakantiekiekjes of foto’s die gemaakt zijn in de kroeg, de tuin of op het terras. Ook foto’s met je huisdieren of kids kunnen écht niet op LinkedIn.

 

Do’s & don’ts

 

1. Smile!

Kies een foto waar je vriendelijk op staat. De kans dat mensen willen linken met een ‘vriendelijk persoon’ is zoveel groter dan wanneer je kiest voor een kiekje met een norse blik.

 

2. Gezicht in beeld

Zorg ervoor dat je gezicht goed in beeld is. Een portretfoto heeft de voorkeur boven een foto waar je ten voeten uit op staat. Een foto op LinkedIn is maar klein; mensen moeten je wel kunnen herkennen.

 

3. Recent beeld

Over herkennen gesproken, kies voor een recente foto; een foto van jou zoals je er nu uitziet. Zo herkennen mensen je ook in real life. Kortom: heb je een andere coupe, ben je 20 kg. afgevallen of heb je je bril aan de wilgen gehangen en draag je tegenwoordig lenzen… allemaal redenen om je profiel te voorzien van een nieuwe prent.

 

4. Dress to impress

Kies met zorg je outfit uit. Bedenk vooraf wat je wilt uitstralen en kies kleding die past bij je beroep. Een diep decolleté is sowieso af te raden, maar dat wist je vast al.

 

5. Professioneel

Laat de foto door een professional of op z’n minst een goed hobbyfotograaf maken. Zij weten als geen ander hoe ze met de juiste belichting jou mooi in beeld kunnen brengen. Selfies (met of zonder duckface) zijn een absolute no-go.

 

6. Zakelijke en rustige setting

In het verlengde van punt 5: kies voor een professionele setting, liefst met een rustige achtergrond. Dit betekent geen vakantiekiekjes of foto’s die gemaakt zijn in de kroeg, de tuin of op het terras. Ook foto’s met je huisdieren of kids kunnen écht niet op LinkedIn.

 

7. Just you

Zorg ervoor dat alleen jij op de foto staat. Niets ziet zo knullig uit als een uitgesneden hoofd, waar in de hoek van de foto nog net een schouder van de buurman of –vrouw zichtbaar is.

 

8. Groot formaat

Upload de foto op LinkedIn in een redelijk groot formaat, bijvoorbeeld 400 x 400 pixels. LinkedIn toont jouw foto weliswaar kleiner, maar met een grote foto als bronmateriaal kunnen bezoekers van je profiel je foto vergroten door erop te klikken.

 

9. Geen logo’s…

Geen logo’s s.v.p. Je bent ongetwijfeld trots op je bedrijf (terecht!), maar mensen willen zakendoen met mensen. Bewaar je logo dus voor je company profile op LinkedIn.

 

10. …of cartoons

Cartoons of avatars zijn ook geen aanrader. Je draagt toch ook geen Tweety-sokken?

 

Overal dezelfde profielfoto

Dan nog een laatste tip: gebruik op elk sociaal platform (of in ieder geval op elk platform dat je zakelijk gebruikt) dezelfde profielfoto. Grote kans dat je LinkedIn connecties dan ook je Twitterprofiel herkennen en gaan volgen en vice versa.

No Comments

Leave a reply