To top
4 mei

Gratis inwerken als voorwaarde voor zzp’ers?

Vanmorgen viel mijn oog op een artikel op AD.nl, getiteld ‘Gezocht: zzp’er die gratis wil werken’. In het stuk schrijft journaliste Deborah Jongejan dat organisaties zoals Rijkswaterstaat en Rabobank eisen dat zzp’ers een paar weken gratis en voor niets werken. Bij wijze van inwerkperiode. Say what?

Rijkswaterstaat zoekt een contractadviseur voor een klus van twee maanden. Best een mooie periode. Maar – zo staat in de vacature – voor de aanvraag geldt een inwerkperiode van twee weken tegen ‘nultarief’. Ofwel, lieve zzp’er, als je hier wilt komen werken, dan krijg je een kwart van die tijd niet betaald. Een kwart!

De Rabobank vraagt standaard en zonder blikken of blozen zelfstandigen om twee weken voor de kat z’n k… te komen werken. Want, zo zegt Nanette van Nunen in het AD, “dit beleid is in lijn met wat in de markt gebruikelijk is”, gevolgd door (het kan nog erger) “bij zzp’ers in de IT gaat het meestal om langdurige opdrachten waarbij commitment van de zzp’er verwacht mag worden”.

 

Ik vraag me eigenlijk af hoe de Rabobank zelf zou reageren als ik hen die vraag had gesteld toen ik een hypotheek afsloot. ‘Aangezien jullie straks 30 jaar lang een leuk bedrag aan rente van mij ontvangen, krijgen jullie de eerste zes maanden niet betaald.

 

Commitment, laat me niet lachen

Voor mijn gevoel staan ‘commitment’ en ‘gratis werken’ haaks op elkaar. Commitment krijg je door respectvol met elkaar om te gaan. En dat komt van beide kanten. What you give, is what you get. Natuurlijk mag je als opdrachtgever bij langdurige opdrachten het tarief ter sprake brengen. En daar zal geen enkele slimme zzp’er flauw over doen. Maar twee weken gratis werken zegt niks over commitment. Het is eerder een noodgreep, als gevolg van de miserabele positie van zzp’ers anno 2017. En organisaties als de Rabobank en Rijkswaterstaat maken daar, door dergelijke idiote voorwaarden te stellen, misbruik van.

Ik vraag me eigenlijk af hoe de Rabobank zelf zou reageren als ik hen die vraag had gesteld toen ik een hypotheek afsloot. ‘Beste Rabobank, aangezien jullie straks elke maand een leuk bedrag aan rente van mij ontvangen, krijgen jullie de eerste zes maanden niet betaald. Immers, 30 jaar is toch een langdurige opdracht. Dan mag ik toch commitment verwachten?’ Ik gok dat de accountmanager me in mijn gezicht had uitgelachen.

#Tegendebakker

Het artikel in het AD wakkert online opnieuw de discussie aan over de vele schaamteloze verzoeken die zzp’ers vaak krijgen om gratis te werken. Columnist Teun van de Keuken maakte zich er al eerder druk over. En ook op social media deelden zzp’ers massaal hun onvrede onder vermelding van de hashtag #tegendebakker. De naam van de hashtag refereert aan het feit dat je een bakker ook niet vraagt om een gratis brood.

Je bent elke euro dik en dubbel waard

Ook ZZP Nederland en de PvdA zijn boos over de genoemde situatie. PvdA’er Gijs van Dijk heeft zelfs kamervragen gesteld. Maar ik vind ook dat we nu weer een beetje doorslaan. Want ja, eisen zoals Rijkswaterstaat en de Rabobank die stellen, zijn belachelijk. Maar zzp’ers zijn ook ondernemers, soms omdat ze ervoor gekozen hebben en (helaas) soms uit bittere noodzaak. Maar als ondernemer sta je voor je dienstverlening en je kwaliteit. En dat betekent dat je – wat je tarief ook is – elke Euro dik en dubbel waard bent. En er niet over peinst om voor niks te werken. Tenminste, niet omdat een potentiële opdrachtgever dit van je eist. Ook niet bij wijze van inwerkperiode. Kinderen die vragen, worden overgeslagen. Punt uit.

 

No Comments

Leave a reply