To top
15 jul

Wel of niet werken tijdens vakanties?

Volgens mij is dit voor haast elke ondernemer, maar in ieder geval voor ondernemers met een klein tot middelgroot bedrijf, wel een dilemma. Ik vind ’t zelf in ieder geval een hele lastige. Diep in mijn hart zou ik het liefst mijn laptop ferm dichtklappen en mijn iPhone op vliegtuigstand zetten du moment ik in de auto naar mijn favoriete vakantiebestemming – ’t Lago di Como – stap. Aan de andere kant vind ik niet dat ik als ondernemer kan maken om mijn klanten drie weken on hold te zetten, onder het mom ‘na mijn vakantie ben je de eerste’. Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of ze ’t zouden pikken. Kortom: ik ontkom er niet aan om te werken op vakantie, maar het vinden van de juiste balans blijf ik een uitdaging vinden.

 

Klein team

Ik heb het geluk dat mijn communicatiebureau vooral klanten in de branches overheid, onderwijs en zorg heeft. In de zomerperiode is ’t meestal rustig (vooral bij overheidsorganisaties zijn vakantieperiodes van vier tot zes weken geen uitzondering). Maar toch, er lopen altijd wel projecten of campagnes door. En doordat we met een klein team zijn en mijn zakenpartner toevallig ook mijn man is (en dus tegelijkertijd op vakantie is), kan ik niet alles overdragen aan collega’s.

 

De afgelopen twee jaar heb ik door drukte (en eerlijk gezegd door iets te veel hooi op mijn vork in de maanden mei en juni) tijdens mijn vakantie noodgedwongen door moeten werken. En dan bedoel ik niet nog een mailtje of offerte wegwerken, maar serieuze klussen.

 

Noodgedwongen doorwerken

De afgelopen twee jaar heb ik door drukte (en eerlijk gezegd door iets te veel hooi op mijn vork in de maanden mei en juni) tijdens mijn vakantie noodgedwongen door moeten werken. En dan bedoel ik niet nog een mailtje of offerte wegwerken, maar serieuze klussen: jaarverslagen schrijven en opmaken, 25 webteksten wegtikken… Opdrachten waar je écht voor moet gaan zitten. Vooral vorig jaar, de eerste vakantie met mijn dochter, viel me dat zwaar.

De eerste week zaten we in een schitterend hotel in het Oostenrijkse Gerlos. We hadden lange wandelingen op de planning staan. En in de tijd dat Floor in bed zou liggen, konden mijn lief en ik genieten van een prachtige wellnessomgeving met zwembad, sauna en Turks stoombad. Van wellness is ’t weinig gekomen. ’s Ochtends maakten we onze wandeling en zodra Floor in bed lag (’s middags en ’s avonds), ging de laptop open. De deadline hing als eens zwaard van Damocles boven mijn hoofd. Het resultaat: alles behalve een vakantiegevoel.

Dit jaar moest en zou het anders had ik me voorgenomen. Wil je weten hoe ’t me gelukt is? Met deze 5 tips (gebaseerd op persoonlijke ervaringen) kom je een heel eind.

 

Communiceer duidelijk en tijdig met je relaties wanneer je met vakantie gaat.

Ik voelde me hier altijd een beetje schuldig over, dus bleef ik vaag over mijn vakantieplanning. Echter, ik heb geleerd dat klanten echt wel begrip hebben voor het feit dat ik op vakantie ga, meedenken over een passende planning en me tijdens mijn vakantie ook niet onnodig storen.

 

Manage verwachtingen: zeg tegen relaties dat ze je bij dringende zaken mogen bellen, mailen of appen (net wat jij fijn vindt), maar laat hen weten dat je niet altijd bereikbaar bent.

Dit zet ik ook in mijn out-of-office reply. Ik ga tijdens een vakantie het liefst zo telefoonloos door het leven, maar als mensen mijn voicemail inspreken of een appje sturen, dan bel ik ze terug. Mensen die me storen zonder urgentie (lees: de accountmanager/verkoper van bedrijf x die een afspraak met me wil maken – ‘haha het is rustig dus ik dacht, hey ik bel eens….’), stuur ik een berichtje dat ik na de vakantie terugbel.

Plan deadlines – al is het maar voor jezelf – ruim een week voor je vertrek of minimaal een week na je terugkomst.

Zo houd je ruimte in je agenda om in de laatste week nog wat zaken af te ronden of spoedjes op te pakken.

 

Plan in de week voor vertrek geen of in ieder geval weinig afspraken. Afspraken leiden altijd tot vervolgacties, waarvan je de impact soms moeilijk kunt overzien en dus je planning in de war kunnen schoppen.

Afgelopen jaar heb ik één uitzondering gemaakt, toen – drie dagen voor mijn vertrek – een potentiële opdrachtgever belde voor een interessante klus. Met hem heb ik nog een afspraak gemaakt en tijdens een van de eerste dagen van de vakantie heb ik met liefde voor hem een offerte gemaakt.

Wees in de dagen voor vertrek scherp op prioriteiten: waar is de urgentie het hoogst? Geef harde deadlines voorrang op ‘aardigheidjes’.

Afgelopen jaar moest ik een aantal rapportages opleveren en e-mail nieuwsbrieven versturen (keiharde deadlines), maar ook nog een offerte maken en een gespreksverslag uitwerken. Hoewel ik met mijn opdrachtgevers had afgesproken dat ik deze zaken nog voor mijn vakantie zou afronden, wist ik ook dat de offerte en het gespreksverslag pas na mijn vakantie gelezen zouden worden. Ik heb toen de betreffende klanten heel open en eerlijk gevraagd of ’t een probleem was om na mijn vakantie op te leveren. Wat denk je? Geen enkel punt.

 

Mission accomplished

Is ’t me met deze tips gelukt om helemaal niet te werken tijdens de vakantie. Nee, natuurlijk niet. En dat was ook niet mijn doel. Mijn e-mail houd ik sowieso bij, omdat ik na de vakantie met een frisse lei wil beginnen en niet dagen mails wil beantwoorden. En zeker in de eerste week heb ik nog wat kleine openstaande klusjes weggewerkt. Maar verder was ’t een rustige vakantie en heb ik heerlijk kunnen genieten van mijn lief, mijn dochter, onze hond Ties en al het moois van het Lago di Como. Mission accomplished.

No Comments

Leave a reply